Załącznik Nr 13 do Statutu Gminy i Miasta w Rudniku nad Sanem
CZĘŚĆ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
Wspólnotę lokalną sołectwa stanowią jego mieszkańcy .
§ 2.
1. Sołectwo w Przędzelu - Kolonii jednostką pomocniczą Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem.
2. Siedzibą sołectwa jest wieś Przędzel.
3. Ustrój sołectwa określają Statut Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem oraz niniejszy
Statut Sołectwa.
CZĘŚĆ II
ORGANY SOŁECTWA
§ 3.
1. Organami sołectwa są:
1) Zebranie Wiejskie, jako organ uchwałodawczy w sołectwie,
2) Sołtys, jako organ wykonawczy,
3) Rada Sołecka, jako organ opiniodawczy i wspomagający działalność sołtysa.
2. Kadencja sołtysa i Rady Sołeckiej trwa 4 lata, jednak nie dłużej niż do końca roku
kalendarzowego, w którym kończy się kadencja Rady Miejskiej.
ZADANIA, ZASADY I TRYB ZWOŁYWANIA ZEBRANIA WIEJSKIEGO
ORAZ WARUNKI WAŻNOŚCI PODEJMOWANYCH UCHWAŁ
§ 4.
Do kompetencji Zebrania Wiejskiego należy:
1) zajmowanie stanowiska w sprawach istotnych dla sołectwa i jego
mieszkańców,
2) wybieranie i odwoływanie sołtysa i Rady Sołeckiej,
3) podejmowanie uchwał dotyczących rozporządzania mieniem gminnym
przekazanym sołectwu przez Gminę,
4) dokonywanie okresowych ocen działalności sołtysa i Rady Sołeckiej,
5) stanowienie w innych sprawach dotyczących sołectwa w granicach
obowiązującego prawa.
§ 5.
Prawo do udziału w zebraniach wiejskich mają wszyscy mieszkańcy sołectwa posiadający czynne i bierne prawo wyborcze do Rady Miejskiej.
§ 6.
Zebranie Wiejskie zwołuje sołtys:
1) z własnej inicjatywy,
2) na pisemny wniosek co najmniej 1/20 mieszkańców uprawnionych do
udziału w zebraniu,
3) na polecenie Rady Miejskiej lub Zarządu Gminy,
4) na wniosek Rady Sołeckiej.
§ 7.
1. Zebrania Wiejskie odbywają się w miarę istniejących potrzeb.
2. Termin i miejsce Zebrania Wiejskiego Sołtys podaje do wiadomości publicznej
w sposób przyjęty w sołectwie.
3. Zebranie Wiejskie zwołane na wniosek mieszkańców, Rady Miejskiej lub Zarządu
winno odbyć się terminie 7 dni, chyba że wnioskodawcy proponują termin późniejszy.
§ 8.
1. Zebranie Wiejskie jest ważne, gdy mieszkańcy sołectwa zostali o nim powiadomieni
zgodnie z wymogami statutu.
2. Zebranie Wiejskie otwiera Sołtys i prowadzi jego obrady.
3. Porządek obrad zatwierdza Zebranie Wiejskie na podstawie projektu przedstawionego
przez Sołtysa.
4. Projekt porządku obrad winien być uzgodniony z Radą Sołecką i wnioskodawcą
zwołania Zebrania, o ile nie jest nim Sołtys bądź Rada Sołecka.
Sprawy proponowane do rozpatrywania na Zebraniu Wiejskim powinny być
w należyty sposób przygotowane.
5. Obowiązkiem Sołtysa jest zapewnienie referentów spraw rozpatrywanych na
Zebraniu. W przypadku powstania trudności winien zwrócić się do
Przewodniczącego Rady Miejskiej lub Burmistrza o pomoc.
Wyznaczą oni w tym celu Radnych,
członków Zarządu lub pracowników Gminy i Miasta.
6. Uchwały Zebrania Wiejskiego zapadają zwykłą większością głosów.
7. Głosowanie odbywa się w sposób jawny. Zebranie może postanowić o
przeprowadzeniu tajnego głosowania nad konkretną sprawą.
8. Zebranie Wiejskie przedstawia swoje uchwały do wiadomości i akceptacji
Radzie Miejskiej.
SKŁAD I KOMPETENCJE RADY SOŁECKIEJ
§ 9.
1. Rada Sołecka składa się z 5 osób.
Przewodniczącym Rady Sołeckiej jest Sołtys.
2. Rada Sołecka ma charakter opiniodawczy i doradczy.
3. Do obowiązków Rady Sołeckiej należy wspomaganie działalności Sołtysa,
a w szczególności:
1) przygotowywanie Zebrań Wiejskich i sporządzanie projektów uchwał tych
Zebrań,
2) zbieranie wniosków i innych wystąpień mieszkańców w sprawach sołectwa,
3) podejmowanie inicjatyw dotyczących przeznaczenia środków finansowych
na potrzeby sołectwa,
4) występowanie wobec Zebrania Wiejskiego z inicjatywami dotyczącymi
udziału mieszkańców w rozwiązywaniu problemów sołectwa i realizacji
zadań samorządowych,
5) czuwanie nad realizacją uchwał Zebrania Wiejskiego,
6) sporządzanie projektów wystąpień do Rady Miejskiej w sprawach
wykraczających poza możliwości ich realizacji w ramach sołectwa,
7) współdziałanie z właściwymi organizacjami społecznymi w celu wspólnej
realizacji zadań,
8) pełnienie roli stałego komitetu czynów społecznych w ramach udzielonych
upoważnień przez Zebranie Wiejskie.
9) opiniowanie wniosków mieszkańców sołectwa w sprawie przyznawania im
ulg w zakresie podatków i innych należności.
5. Protokoły z Zebrania Wiejskiego i swoich posiedzeń Rada Sołecka przedkłada
Przewodniczącemu Rady Miejskiej.
6. Rada Sołecka nie może dysponować mieniem gminnym na rzecz osób trzecich.
7. Na zebraniach wiejskich Sołtys przedkłada informację o działalności Rady Sołeckiej.
OBOWIĄZKI SOŁTYSA
§ 10.
1. Do obowiązków Sołtysa należy w szczególności:
1) zwoływanie i prowadzenie Zebrań Wiejskich,
2) zwoływanie i przewodniczenie Radzie Sołeckiej,
3) reprezentowanie sołectwa na zewnątrz,
4) działanie stosownie do wskazań Zebrania Wiejskiego, Rady Sołeckiej, Rady
Miejskiej i Zarządu Gminy i Miasta,
5) realizacja uchwał organów Gminy, Zebrania Wiejskiego i Rady Sołeckiej
w odniesieniu do sołectwa,
6) prowadzenie zarządu i administracji mieniem, które Gmina przekazała
sołectwu do korzystania,
7) występowanie z wnioskami dotyczącymi potrzeb sołectwa i jego
mieszkańców oraz prowadzenie działalności interwencyjnej w tym zakresie,
8) sporządzanie rozliczeń gospodarczych i finansowych z działalności sołectwa,
9) uczestniczenie w naradach sołtysów zwoływanych przez Burmistrza,
10) potwierdzanie okoliczności wymaganych przepisami prawa przy załatwianiu
spraw przez mieszkańców,
11) wykonywanie innych zadań należących do Sołtysa z mocy ogólnie obowiązujących przepisów.
2) Sołtys nie będący Radnym może brać udział w sesjach Rady Miejskiej, bez prawa do
głosowania.
3) Sołtys może brać udział w posiedzeniach Zarządu Gminy i Miasta oraz w
posiedzeniach Komisji Rady na zaproszenie Przewodniczącego, bez prawa do
głosowania.
4) Sołtys ma prawo zgłaszania spostrzeżeń i wniosków na sesji, zabierania głosu
w dyskusji zgodnie z regulaminem oraz prawo inicjatywy uchwałodawczej, na
warunkach przysługujących Radnym.
5) Za udział w posiedzeniach sesji Rady Miejskiej Sołtysowi przysługuje dieta na
zasadach ustalonych uchwałą Rady.
6) Przy wykonywaniu swoich zadań Sołtys stale współpracuje z Radą Sołecką.
§ 11.
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej zarządza Rada Miejska.
2. Zebranie Wiejskie, na którym ma być dokonany wybór Sołtysa i rady Sołeckiej
zwołuje Zarząd Gminy i Miasta podejmując stosowną uchwałę, w której określa
miejsce, dzień i godzinę Zebrania Wiejskiego oraz wyznacza prowadzącego zebranie
spośród członków Zarządu. Za akceptacją Przewodniczącego Rady Miejskiej Zarząd
może powierzyć prowadzenie Zebrania Wiejskiego jednemu z Radnych.
3. Dla dokonania ważnego wyboru Sołtysa i Rady Sołeckiej na Zebraniu Wiejskim
wymagana jest obecność co najmniej 1/3 uprawnionych do głosowania mieszkańców
sołectwa.
4. W uchwale o której mowa w ust. 1 Zarząd Gminy i Miasta może ustalić drugi termin
Zebrania Wiejskiego w tym samy dniu, jeśli pierwsze zebranie nie dojdzie do
skutku z uwagi na małą frekwencję, z zachowaniem półgodzinnego odstępu czasu,
przy obecności co najmniej 20 mieszkańców sołectwa uprawnionych do głosowania.
5. Informację Zarządu Gminy o zwołaniu Zebrania Wiejskiego dla wyboru Sołtysa i
Rady Sołeckiej podaje się do wiadomości mieszkańców co najmniej na 7 dni przed
wyznaczonym dniem zebrania.
§ 12.
1. Wybory Sołtysa i Rady Sołeckiej przeprowadza się w głosowaniu tajnym,
bezpośrednim, spośród nieograniczonej liczby kandydatów, przez mieszkańców
sołectwa uprawnionych do głosowania.
Zgłoszeni kandydaci muszą wyrazić zgodę na kandydowanie.
2. Głosowanie przeprowadza Komisja Skrutacyjna w składzie 3-5 osób, wybranych
spośród uczestników Zebrania.
Członek komisji skrutacyjnej nie może kandydować na Sołtysa lub do Rady Sołeckiej.
3. Karty do głosowania opatrzone są pieczęcią Rady Miejskiej. Na karcie do głosowania
uprawniony uczestnik zebrania wpisuje imię i nazwisko wybranego kandydata.
Nieważne są karty przedarte, inne niż ustalone i na które wpisano więcej kandydatów
niż miejsc do obsadzenia.
4. Do zadań Komisji Skrutacyjnej należy:
1) przyjęcie zgłoszeń kandydatów,
2) przeprowadzenie głosowania,
3) ustalenie wyników wyborów,
4) sporządzenie protokołu z wynikami wyborów,
5) ogłoszenie wyników wyborów.
5. Protokół Komisji Skrutacyjnej podpisują jej członkowie.
§ 13.
1. Sołtys wybierany jest jako pierwszy, w oddzielnym głosowaniu.
2. W drugiej kolejności przeprowadza się wybory członków Rady Sołeckiej.
3. Za wybranych uważa się kandydatów, którzy uzyskali największą ilość głosów.
4. Wybór Sołtysa oraz członków Rady Sołeckiej stwierdza uchwała Zebrania
Wiejskiego.
§ 14.
1. Sołtys i członkowie Rady Sołeckiej są bezpośrednio odpowiedzialni przed
Zebraniem Wiejskim i mogą być odwołani przed upływem kadencji, jeśli nie
wykonują swoich obowiązków, naruszają postanowienia statutu lub dopuścili
się czynu dyskwalifikującego ich w opinii środowiska.
2. Odwołanie powinno nastąpić po wysłuchaniu zainteresowanego.
§ 15.
1. W przypadku odwołania bądź ustąpienia sołtysa Rada Miejska zarządza wybory
Sołtysa na wniosek Zarządu Gminy i Miasta.
2. Wybory dla uzupełnienia składu Rady Sołeckiej lub wyboru całego składu Rady
Sołeckiej zarządza Rada Miejska na wniosek Sołtysa lub Zarządu Gminy i Miasta.
3. Zebranie Wiejskie w celu dokonania wyborów określonych w ust. 1 i 2 zwołuje
Zarząd.
CZĘŚĆ III
ZARZĄDZANIE MAJĄTKIEM I FINANSAMI SOŁECTWA
§ 16.
1. Rada Miejska nie może uszczuplić dotychczasowych praw sołectwa do korzystania
z mienia, bez zgody Zebrania Wiejskiego.
2. Rada Miejska na wniosek lub za zgodą Rady Sołeckiej może przekazać sołectwu,
w drodze uchwały, wydzieloną część mienia gminnego do zarządzania
i rozporządzania dochodami z tego źródła.
3. W przypadku przekazania sołectwu mienia gminnego, do wyłącznej właściwości
Zebrania Wiejskiego należy podejmowanie decyzji w zakresie zwykłego zarządu
w stosunku do przekazanego mienia.
4. Przez zwykły zarząd rozumie się zwykłą eksploatację rzeczy i utrzymanie jej w stanie
nie pogorszonym, osiągnięcie normalnych korzyści, prowadzenie bieżących spraw.
5. Do czynności przekraczających zwykły zarząd należy zbycie i obciążanie
nieruchomości, zaciąganie pożyczek i zobowiązań wekslowych, czynienie
i przyjmowanie darowizn, zrzeczenie się mienia.
6. Na dokonanie czynności przekraczających zwykły zarząd wymagana jest zgoda Rady
Miejskiej.
7. Sołectwo rozporządza i korzysta z przekazanego mu mienia gminnego oraz
rozporządza pochodzącymi z tego źródła dochodami, przeznaczając je na cele
sołectwa.
§ 17.
1. Gospodarkę finansowa sołectwa prowadzi się w ramach budżetu Gminy.
2. Sołectwo może tworzyć własny budżet na zasadach ustalonych odrębną uchwałą
Rady Miejskiej.
3. W przypadku określonym w ust. 2 sołectwo samodzielnie prowadzi własną
gospodarkę finansową na podstawie rocznego planu finansowo-rzeczowego,
zatwierdzonego przez Radę Miejską, do końca roku kalendarzowego
poprzedzającego rok budżetowy.
CZĘŚĆ IV
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 18.
1. Zmian w statucie dokonuje Rada Miejska w drodze uchwały.
2. W przypadkach spornych wiążącej wykładni statutu dokonuje Rada Miejska.
§ 19.
Niniejszy statut wchodzi w życie z dniem ogłoszenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy i Miasta Rudnik nad Sanem i tablicy ogłoszeń na terenie sołectwa.